Friday 26 June 2015

Manusia dan ukhuwah

Assalamualaikum.

 Manusia, hati berpisah tiada.


Manusia, ada yang baik dan ada yang jahat. Ingat, sejahat-jahat manusia adalah sebaik-baik jin. Kita hidup di dunia ni untuk cari redha Allah. Hidup dalam kelompok masyarakat untuk bina silaturrahim ataupun ukhuwah. Bina sebuah hubungan baik yang diredhai Allah.

Orang yang baik ni dia akan jalin hubungan silaturrahim dengan orang sekelilingnya. Berkawan dengan niat yang ikhlas kerana Allah. 

"Sesiapa yang ingin rezekinya dilapangkan dan usianya dipanjangkan, maka peliharalah hubungan silaturrahim."

Tanpa ukhuwah yang kukuh, kita manusia umat islam takkan mampu menggapai kesatuan ummah. Dengan perasaan sayang antara satu sama lain, saling membantu dan saling memerlukan. Kita insan, lemah dan ilmu kita terbatas. Setinggi mana ilmu kita takkan mampu menandingi ilmu Allah.
Kerana itu kita dituntut untuk menjalinkan ukhuwah. Kita mampu berkongsi ilmu yang tidak kita ketahui. Malah, ilmu yang dimanfaatkan juga adalah amalan yang tidak akan terhenti sekiranya kita meninggal dunia.



Tapi, mengapa ada manusia yang sering iri hati kepada kita? Kenapa? Tidak cukup puaskah dia dengan kehidupannya?

Janganlah jadi manusia yang hanya mahu melihat dirinya gembira tetapi disebalik kegembiraan itu ada terselit derita terhadap orang lain. Ada orang lain yang sanggup berkorban untuk lihat orang lain gembira tetapi kenapa kita tidak?

Dengan ukhuwah, insyaAllah semuanya mampu diatasi. Kita bina ukhuwah dengan redha Illahi tiada hasad dengki, yang ada hanyalah kasih dan sayang. Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga.




Read, Like, Follow

No comments: